کوپلینگ

کوپلینگ وسیله ای است که دو محور یا شفت را برای انتقال نیرو بهم متصل می سازد.کوپلینگها مانع از اتصال محور ها در حین عمل میشوند. آنها اجزایی از ماشین هستند که توان و حرکت را از انتهای یک محور دریافت و به محور دیگر منتقل می کنند. در کوپلینگها قطع ارتباط بین دو محور محرک وجود ندارد.

در حقیقت برای موتورهای سانتریفیوژ - پمپهای سانتریفیوژ و ...که شفت و موتور به صورت سری قرار دارند توسط کوپلینگ بهم متصل میباشد . کوپلینگ حرکت دورانی موتور را به شفت پمپ منتقل کرده و باعث چرخش شفت و پروانه می شود . قبل از اتصال کوپلینگ ، شفت پمپ و موتور باید هم محور باشند .

به طور کلی کوپلینگها به دو نوع اصلی سخت و انعطاف پذیر تقسیم می شوند.کوپلینگ سخت جهت اتصال دو محور هم راستا به کار می رود و به دو نوع پوسته ای و فلنچی تقسیم می شوند.کوپلینگهای انعطاف پذیر میتوانند عدم تقارن محوری و زاویه ای را بین دو محور محرک و متحرک تحمل کنند و در انواع مختلف تجاری موجود میباشند. ابتدایی ترین عملکرد کوپلینگهای انعطاف پذیر اینست که دو قطعه ی در حال حرکت را بهم وصل میکند درحالیکه تا چند درجه عدم تراز را در انتهای آن باعث می شود.

انواع کوپلینگ شامل Rotex – KB - UCC– HRC عمدتاً به صورت آماده و سایزهای مختلف در بازار موجود بوده و قابل تهیه میباشند . ولی در صورتیکه سایز خاصی مورد نیاز باشد یا تعداد آنها جهت تولید توجیه اقتصادی داشته باشد ، قابلیت ساخت در این شرکت را دارند . عمده تولید این شرکت در خصوص ساخت کوپلینگهای فلکسیبل شیمزدار (disk coupling)  و کوپلینگهای دنده ای (gear coupling)  میباشد.

  

کوپلینگ دنده ای (Gear coupling) :2 1 Co

در این نوع کوپلینگ ، گشتاور توسط دنده های کوپلینگ به شفت منتقل میشود. این کوپلینگ نیز مانند دیگر انواع کوپلینگها بایستی توان تحمل نا متوازن و چرخشی ، زاویه ای و محوری را تا حدودی داشته باشد. میزان تحمل نا متوازن در این نوع کوپلینگها به شکل ، میزان لقی و زاویه فشار دنده ها وابسته میباشد.

برخی از خصوصیات کوپلینگ دنده ای:

در صورت روغنکاری یا گریس کاری مناسب، دارای عمر کارکرد بالا بوده و هزینه های تعمیر و نگهداری کمی دارند. در صورت طراحی و انتخاب متریال اولیه مناسب، دارای ابعاد کوچک و وزن مناسب با دستگاه بوده و در زمان راه اندازی اینرسی کمی دارند. قابلیت اطمینان بالا 2 Coحتی در صورت نامتوازن بودن شفت ها در سیستم و قابلیت استفاده در محل های اشتعال زا از مزیتهای آنهاست .

کوپلینگ های دنده ای عموماً برای بازه بسیار وسیع از توان، گشتاور و دمای کارکرد مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال کوپلینگهای دنده ای که عمدتاً توسط شرکتهای سازنده به صورت از قبل ساخته شده ارائه میشوند برای توان های تا حدود 4/2 مگاوات ارائه میشوند. دور این کوپلینگ ها می تواند از 1300 دور برای توانهای بالا تا 7500 دور بر دقیقه برای توانهای کمتر از 65 کیلووات باشد. این کوپلینگها قابلیت تحمل گشتاور تا بیش از 150000 نیوتن متر را دارند.کوپلینگهای دنده ای توان تحمل نامتوازن زاویه ای تا 1 درجه برای هر هاب و تحمل نامتوازن محوری یک تا 5 میلی متر را داشته و نا متوازن افقی را نهایتاً تا 1.5 میلی متر و در شرایط خاص تا 6 میلی متر را تحمل می کنند.

 

 

کوپلینگهای فلکسیبل شیمزدار (disk coupling) :1 Co1 1

کوپلینگ‌های دیسکی (disc couplings) نوعی کوپلینگ انعطاف‌پذیر هستند که گشتاور را از یک پیچ محرک به یک پیچ متحرک که به صورت مماس بر روی یک دایره مشترک قرار دارند انتقال می‌دهند. گشتاور از طریق یک سری دیسک‌های نازک استنلس استیل که در یک بسته مونتاژ شده‌اند بین پیچ‌ها منتقل می‌شود. ناهم‌ترازی به وسیله تغییر شکل ماده بین پیچ‌ها انجام می‌شود.

 

 

 

1 2انواع شیمز (disk) کوپلینگهای فلکسیبل  نیز قابلیت تولید دارند .

جهت اطلاعات تکمیلی و نیز استانداردهای مورد نیاز به بخش مقالات مراجعه نمایید .

JoomShaper